Push jezelf om je doelen te halen

Ben jij iemand die doelen/beloftes kan zetten en ook haalt? 

We hebben allemaal zo onze wensen. Graag zouden van iets meer willen of minder (denk hier aan spanning bijvoorbeeld). Wanneer het nieuwe jaar begint is dat het moment om daar aan te werken. Tenminste, zo lijkt het. 

Had jij 31 december ook jouw goede voornemens? Wellicht wel. De meeste doen dit en hopen weer iets te bereiken dat het afgelopen jaar niet lukte. 

Maar hoe staat het er nu voor? 

Heb je je vast kunnen houden aan de beloften die je aan jezelf gaf? 

Ik hoop het voor je en wens dat je dit nog lang volhoudt. Wanneer niet, dan helpt dit blog misschien. Hieronder lees je wat je kunt doen om wel aan je beloften te voldoen. 

Wees eerlijk… Begon je met volle passie aan dit avontuur, of… deed je het omdat dit nou eenmaal zo is op 31-12. Hoe snel zullen jouw doelen in 2022 op de achtergrond raken?

Beetje pittige start van dit verhaal … zeker?

Wellicht, maar wanneer je de boeken hierover openslaat dan is het niet erg bemoedigend.

Een recent onderzoek wees uit dat 64% van de mensen die goede voornemens voor het nieuwe jaar hadden gemaakt, daar binnen de eerste maand mee ophielden. 

De vraag is: “Maar waarom?” Nou, dat komt door…

“Excuus-itis”

“Excuus-itis is een “ziekte” die altijd dodelijk is voor het behalen van je gestelde beloftes. Vermijd het dus ten koste van alles.”

Ieder van ons heeft gewoontes en…

Ieder van ons heeft hardnekkige overtuigingen die ons leiden. Good and bad.

Maar ieder van ons heeft ook het DOEL UITSTEL PROBLEEM, toch?

Als we niet bereiken wat we willen bereiken, hebben we daar altijd excuses voor.

We zeggen: “Het is te moeilijk.” “Ik weet niet hoe.” “Ik heb geen tijd.” “Ik kan het niet betalen.” “Ik word uitgelachen omdat ik het probeer.” “Ik ben te jong/te oud.” of: “Ik begin zodra Covid voorbij is.” Enzovoort.

Net als een identiteitsparade zijn dit dan de gebruikelijke saboteurs.

Mijn punt is… we hebben allemaal excuses. En die kunnen we eindeloos analyseren en uiteindelijk doodleuk goedkeuren.

We hebben allemaal redenen waarom we niet vooruit kunnen komen en onze doelen niet kunnen bereiken.

Ik las laatst een artikel over een heel bekende schrijver. Hij vertelde dat hij enorm veel saboterende gedachte had die hem niet verder hielpen. Het was werkelijk een hele lijst. Nadat hij de stap had genomen daar iets aan te doen, “opende de hemel” en… lang verhaal kort… hij is nu de schrijver die hij van binnen altijd al voelde. 

Na het lezen van het artikel, realiseerde ik me dat de schrijver en ik dezelfde lijst met excuses deelden.

Dezelfde universele excuses houden jou waarschijnlijk ook tegen.

Er zijn verschillende redenen waarom we excuses maken, maar de belangrijkste zijn om angst, weerstand of gewoon een heel ongemakkelijk gevoel.

We kunnen deze drie vaak net onder de oppervlakte van ons bewustzijn voelen zwemmen.

Het is de standaardinstelling van ons brein om speelruimte te creëren wanneer de actie die we willen ondernemen ons buiten onze comfort zone brengt.

Voor de meesten van ons is het het verlangen naar veiligheid, toevluchtsoord, zekerheid – kortom, de neiging om op veilig te spelen en een comfort zone-kloon te zijn.

Indien onbehandeld, is de “ziekte van het verzinnen van excuses” slopend.

Onze dromen, beloftes en goede voornemens worden weer gewoon en eindigen op het kerkhof van wensen, goede ideeën en verlangens.

Hoe je kunt stoppen met het maken van excuses en de actie kunt vasthouden?

Gelukkig is er een remedie.

En dus… excuus-itis is te voorkomen.

Maar hoe?

Voer push technieken in.

Een push techniek is iets buiten ons dat ons DUWT om actie te blijven ondernemen en een resultaat te produceren.

Ik gebruik bijvoorbeeld een push techniek om te voorkomen dat ik op de snooze-knop druk en een nieuwe gewoonte opbouw.

Hoe?

Ik plaats mijn wekker buiten het bereik van mijn bed.

Dit was in het begin niet erg prettig, maar verdomd effectief.

Om het alarm uit te zetten, moest ik uit bed komen (dit was mijn doel).

Toen ik eenmaal uit bed was, was de kans groter dat ik uit bed zou blijven en aan mijn ochtendroutine zou beginnen.

Door het alarm verder weg te plaatsen, hoefde ik niet te beslissen of ik wel of niet op de snooze-knop zou drukken. Deze push techniek stopte mijn gewoonte en installeerde een nieuwe.

Dit beschermde me zo tegen mijn eigen zelfsabotage en de excuus-itis.

Nu moet ik dus uit bed om het alarm uit te zetten. Mission accomplished.

Push Techniek is jezelf geen saboterende speelruimte geven.

Push technieken zijn effectief omdat ze speelruimte namelijk elimineren.

Onze commitment houdt stand omdat…

(1) alle andere opties (vooral de comfortabele) van tafel zijn geveegd.

(2) er staat nu iets op het spel.

We hebben nog maar een keuze… en dat is actie.

Push technieken zijn ideaal om de moed bij elkaar te rapen. Vaak willen we wel die stap nemen, maar hebben we het lef niet en was de comfort zone te comfortabel.

De push technieken veranderen ‘zou willen doen gedrag” in een “ik moet dit gewoon doen gedrag”.

Maak gebruik van gedrag vormende beperkingen

Push technieken, ook wel gedrags vormende regels genoemd, komen uit de wereld van “pragmatisch ontwerp denken”. 

Deze gedrags vormende beperkingen beschermen vaak onze fysieke veiligheid.

We kunnen bijvoorbeeld niet met hoge snelheid achteruit schakelen tijdens het autorijden. Dit zou namelijk desastreus zijn. 

Magnetrons werken niet met de deur open. Gelukkig maar.

Kindveilige medicijnflesjes houden schadelijke medicijnen uit de handen van nietsvermoedende kinderen.

Een ander voorbeeld is de “weet je het zeker?” vraag die vaak volgt op jouw poging om een ​​bestand te verwijderen.

De vraag duikt op om te voorkomen dat we automatisch handelen en om ons te dwingen even na te denken.

Push technieken gaan over het creëren van situaties waarin het beste van ons naar voren kan komen.

Ze dwingen je de gewenste situatie af.

wanneer slim gebruikt, kunnen we motiverende mechanismen in onze omgeving insluiten.

We kunnen onze motivatie en gewenst gedrag letterlijk “uitbesteden” aan de omgeving.

Het wordt ons tegengif voor excuus-itis.

Bijvoorbeeld…

  • Frank wilde actiever zijn, dus kocht hij een hond. Dat is een push techniek.
  • Safira wilde serieus gaan sporten, dus schreef ze zich in voor de gewichthef-competitie. Dat is een push techniek.
  • Jurgen wilde zijn angst voor spreken in het openbaar overwinnen, dus sloot hij zich aan bij mindsetpower. Dat is een push techniek.
  • Toen ik wilde afvallen en in vorm wilde komen, zette ik ons huis op een gezond dieet. Dat is een push techniek.
  • De afwezigheid van ongezonde snacks maakte de beslissing voor mij. Het schrijven van deze wekelijkse e-mails is een push techniek. Het openbaar committeren is een push techniek en geeft een enorme drive to thrive.
  • Het inhuren van een coach is een push techniek.
  • Wanneer mijn klanten met mij samenwerken, word ik letterlijk de dwingende push voor hun succes. Ook help ik hen om nieuwe push technieken in hun omgeving te installeren om ervoor te zorgen dat ze continu stappen zetten richting hun doelen.
  • Toen ik me aanmeldde om met een Top-klant te werken, werd ik gedurende minimaal 12 maanden niet betaald. Het wordt mijn “No Growth, No Pay”- belofte genoemd. Als mijn klanten na 12 maanden samenwerken hun leiderschapscapaciteiten niet vergroten, word ik in feite niet betaald. Nul, niets, nada!!! Dat is een push techniek. Je hoeft geen wetenschap gestudeerd te hebben om te beseffen hoe groot mijn inzet voor hun succes is!

Een enorme push

COVID-19 was een ENORME push techniek. Dit heeft ons gedwongen om de manier waarop we werken te veranderen en hoe we ons in ons dagelijks leven gedragen… mogelijk voor altijd!

De pandemie zorgde er in een rap tempo voor dat miljoenen bedrijven anders moesten functioneren.

Het is deze push techniek geweest voor meer werken op afstand. De huidige technologie speelde een grote rol in die transformatie. Hoe hadden we dit kunnen doen zonder Teams, Skype of Zoom?

Manieren van werken en samenwerken waarvan velen dachten dat het meer dan een decennium zou duren om te veranderen, maar werd in een paar dagen of weken bereikt.

 

De COVID-19-pandemie is een push techniek geweest om de loopbaan van mensen opnieuw te evalueren.

Miljoenen mensen in de wereld hebben in de tweede helft van 2021 hun baan opgezegd.

Dit staat nu bekend als de Grote Ontslag Ronde.

Een blijvend effect van deze pandemie lijkt een revolutie te zijn in de verwachtingen van werknemers.

Soms hebben we iemand of iets buiten ons nodig om ons te dwingen hulpbronnen in ons aan te boren (zoals moed).

Hier zijn zes van de beste push technieken

1. Sociale druk

Dit omvat het omgaan met anderen die ons gewenste gedrag zowel modelleren als aanmoedigen. De noodzaak om consistent te zijn met hoe we willen dat mensen ons zien, is een krachtige motivator. Maatschappelijke betrokkenheid vergroot onze kansen enorm. Doelen worden zelden bereikt als ze alleen in ons hoofd blijven.

2. Accountability

Dit houdt in dat we bij iemand anders inchecken, dat iemand ons verantwoordelijk houdt. Accountability betekent het beantwoorden of verantwoorden van onze acties en resultaten. De kans dat u vooruitgang boekt, neemt dramatisch toe wanneer je een tijd instelt om aan iemand verslag uit te brengen over je voortgang. Niemand slaagt alleen!

3. Korte deadlines

Dit omvat het introduceren van een gevoel van urgentie om afleiding en uitstelgedrag te voorkomen. Zonder doelen worden ze zelden bereikt. Je bewuste lukt het om lange termijn doelen te halen, echter je onbewuste wilt nu een goed gevoel hebben. waarom zijn korte tijd bevestigingen zo belangrijk. Please the monkey.

4. Jezelf op het spel

Dit houdt in dat je een persoonlijke investering doet, meestal in geld (zoals het inhuren van een coach). Hoge investeringen zorgen voor een hoge betrokkenheid. Wanneer iets gratis of heel goedkoop is lukt het nagenoeg nooit. Door weinig pijn zet je niet door, maar je hoort wel: “ach… ik heb het wel geprobeerd”.

5. Hoge consequentie voor falen

Het gaat om het creëren van consequenties voor falen (BIG ONES) om gefocust, toegewijd en altijd vooruit te kunnen blijven. We leven tussen pijn en plezier. Falen (eigenlijk negatieve feedback) moet pijnlijker zijn dan niet de actie voortzetten. Ook wel het hefboom effect genoemd.

6. Competitie

Dit houdt in dat we de kracht van competitie gebruiken om ons spel te verbeteren, onze normen te verhogen en ons persoonlijk record naar boven te halen. Soms moeten we, om onze beste te zijn, wedijveren met de besten.

Walt Disney zei: “Ik heb mijn hele leven te maken gehad met zware concurrentie. Ik zou niet weten hoe ik zonder zou moeten.”

Hoe meer van deze zes dwingende functies we in onze omgeving hebben ingebed, des te meer zullen we ons inzetten om de acties te ondernemen die leiden tot het bereiken van doelen.

Dus...

Geen excuses meer.

Geen rechtvaardigingen meer.

Geen uitstel meer.

Gewoon consequente ACTIE.


Al concluderende…

Je hebt waarschijnlijk last van excuus-itis als je geen push technieken gebruikt.

En…

Als je geen excuses maakt, is dat vanwege push technieken. Je hebt de juiste situaties en voorwaarden gecreëerd om tot succes te komen.

Je omgeving en doelen zijn één 🙂


Onthoud:

Doel (wat je wilt) + Plan (hoe je het gaat krijgen) + consistente actie (push technieken) = onvermijdelijk succes

Ik eindig met drie vragen om over na te denken en naar te handelen:

1. Welk doel wil je de komende 90 dagen bereiken?

2. Welk excuus (of meerdere) gebruik je om jezelf ervan te weerhouden je doel te bereiken?

3. Hoe kunt je jouw excuses maken met een push techniek wegnemen?

Hoe kan ik jou helpen?

1 op 1 coaching

Groeps coaching

Online cursus

Online coaching

Heb je vragen? Bel: 0636430220

Ik wens je een fijne dag en als je vragen mocht hebben kun je altijd bellen of mailen.

 
Energieke groet,
Albert
albert buschgens

Leave a Reply

Your email address will not be published.